۱۰ ابزار قدرتمند برای زندگی و کار- بخش اول

سوالاتت را تغییر بده تا زندگیت تغییر کند

۱۰ ابزار قدرتمند برای زندگی و کار

تا بحال در جلسه گروهی شرکت یا سازمان خود شرکت کرده اید ؟

چند بار دیده اید که این جلسات پایان خوشی نداشتند و یا انتظاراتی را که از آن داشتید

برآورده نکردند؟ چند بار دیده اید که شما یک حرفی می زنید و طرف مقابل چیز دیگری

می شنود ؟

طی سالیانی که در سازمانهای دولتی ونیمه دولتی و یا خصوصی کار کرده ام در جلسات

گروهی بسیاری شرکت کرده ام . جالب است که در بسیاری از این جلسات کمتر دیده ام

که دو طرف بحث یا دو گروه مختلف بتوانند خواسته و حرف های یکدیگر را بدرستی درک

کنند و اکثر مواقع یا با دلخوری و بحث و دعوا جلسه پایان می یابد و یا در صورت احترام

گذاشتن و رو نکردن واقعیت ها جلسات بدون هیچ خروجی مناسبی پایان یافته است .

آیا شما هم چنین تجاربی دارید ؟

مثلا با گروه خودتان نشستی دارید یا با رییس گروه خود جلسه ای دارید و قرار است

فعالیت های خود را در جهت بهبود روند پروژه ای در میان بگذارید و در انتهای جلسه بدون

نتیجه دست گرفتن از جلسه ؛  خارج شده اید آن هم با دلخوری .

این تجربه بارها و بارها برای خود من پیش آمده است .

همچنین بعنوان sysadmin و کسی که قرار است مدیریت سیستم های پشتیبانی کننده را

بعهده بگیرید که ممکن است این سیستم ها online و بحرانی باشد و در شرایط بحرانی که

قرار است تصمیمی بگیریم ؛ و نیاز است که مسئله ای را حل کنیم چه بسا احساس کرده ایم

که بدرستی از کاری که کرده ایم قدردانی نشده است.

از اینرو بدنبال دلیلی برای این موضوع می گشتم که چگونه میتوان جلساتی پر بار و سودمند

و یا رفتاری مناسب در زمان بحران را برگزید  .

وقتی موضوع را برای خودم بررسی کردم متوجه شدم که بیشتر اوقات در نقش قضاوت کننده

بودم تا یادگیرنده و چه بسا اکثر ما در کارهای روزانه و افکار روزانه خود بیشتر در مقام قضاوت

کننده باشیم تا یادگیرنده. از این روست که حرف یگدیگر را بدرستی متوجه نمی شویم و فکر

میکنیم که مثلا طرف مقابل می خواهد علیه ما صحبت کند و یا مثالهایی از این دست .

تا به کتابی رسیدم بنام “سوالاتت را تغییر بده یا زندگیت تغییر کند “

در این مقاله میخواهم چکیده ای از آنچه میتوانیم انجام دهیم تا چه در جلسات گروهی

سازمانی خود یا در زندگی خود بتوانیم به نتایج مثبت برسیم را نوشته ام .

۱- ناظر درونی خود را تقویت کنید 

این جمله بدین معنی است که چطور خودمان را از بیرون بنگریم و  چگونه افکار ؛

احساسات و اعمالمان را وقتی از دید قضاوت کننده آنرا بررسی میکنیم مشاهده

نماییم. درست مثل حس تماشای یک فیلم است که خودمان یکی از باریگرانش

هستیم . هر چقدر قابلیت نظارت کننده را در خودمان تقویت کنیم , افکار؛ احساسات

و اعمالمان را بیش تر می توانیم کنترل کنیم و کم تر از سوی افراد و حوادث اطرافمان

کنترل می شویم. زمانیکه از دید ناظر به اعمال و افکار خودمان نظاره می کنیم به

سادگی متوجه می شویم چه چیزی از افکار و احساسات ما جداست . و بهتر می توانیم

تفاوت بین حس خودمان از آنچه درست است با چیزی که واقعا در اطراف ما رخ

می دهد را تشخیص دهیم . این روش ؛ روشی است که نقش آگاه تری در مقابل

احساسات و نظراتمان بازی می کند تا دیدگاه ما را نسبت به دنیا شکل دهد .

امکان دارد که ناظری صد در صد بی طرف بشویم و با آنچه درست و حقیقی است ,

راحت باشیم ؟ شاید نه.

ولی تغییر به حالت نظارتگر؛ با هر مقدار مهارتی ؛ برای تغییر بحث ؛ تصمیم گیری ؛

واکنش در شرایط فشار و ارتباط خوب با دیگران با ارزش است .

در حالت خود نظاره گر ؛ ما در موقعیتی بی مانند هستیم تا سوالاتی را که می پرسیم

تشخیص دهیم و وقتی خودمان را در مسیر قضاوت کننده مشاهده کردیم ؛

به حالت یادگیرنده جابجا شویم .

در این جا سه روش ساده برای تقویت قابلیت نظاره گر درونی تان آمده است :

تمرین ۱ :

دفعه بعد که در خانه یا محل کار تلفن زنگ خورد ؛ بی حرکت بمانید و اجازه بدهید

زنگ بخورد . در حقیقت , به زنگ گوش کنید . در همین حال به واکنش خودتان به

زنگ توجه کنید ؛ مانند میل به عجله برای پاسخ دادن به زنگ و برداشتن گوشی گوشی.

با دقت به چیزی که در ذهن و بدنتان اتفاق می افتد , دقت کنید ( مثل جواب دادن به تلفن)

یا افکار یا احساساتی که با خوردن زنگ تلفن در شما ایجاد می شوند .

اگر مایل بودید , تصور کنید افکار و احساسات شما شبیه ابرهایی هستند که در آسمان

حرکت می کنند و شما به سادگی و آرامی تصویر متحرکی را تماشا می کنید .

تمرین ۲ :

وقتی با مشکلی مواجه می شوید ؛ جایی که انگیزه برای عمل کردن دارید ,

یا افکار و احساساتی برای بیان کردن ؛ فقط وارد حالت نظاره گر شوید .

به خودتان یادآوری کنید که درست مثل زنگ تلفن مجبور به “پاسخ” دادن به این

انگیزه ها نیستید . می توانید یاد بگیرید که فقط تماشا کنید . بعد ؛ وقتی وارد عمل

شدید خروجی شما با درایت بیشتر ؛ برنامه ریزی شده تر و آگاهانه تر خواهند شد .

 

تمرین ۳ :

دفعه بعد که با یک انتخاب مهم مواجه شدید , یا به حالت قضاوت کننده دچار شدید ,

چند دقیقه تنها بمانید . آرام بنشینید , به هر آنچه فکر می کنید ؛ احساس می کنید

یا در آن لحظه می خواهید توجه کنید .

به خودتان قول دید صرف نظر از هر چه در خودتان نظاره کرده اید ؛ الان وقت عمل نیست .

فقط نظاره گر باشید و توجه کنید .

در بیش تر مواقع نظاره گر آرام یک سوال شخصی را لحظه به لحظه مطرح می کند :

الان در چه وضعیتی هستم ؟

همان طور که نظاره گر درونی قوی تر و موثرتر می شود , شما در تشخیص این که چه زمانی

در حالت قضاوت کننده قرار دارید بهتر می شوید , و به سادگی می پذیرید الان یکی از همان

اوقات است . این لحظه “بیدار شدن” است ؛ توجه به این که کجا هستید , برای همه ما قدرت

انتخاب واقعی را به ارمغان می آورد .

 

در مقاله بعدی ابزارهای دیگر را خواهم نوشت . پس منتظر باشید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *